אימון לאתגרי קשב ולקויות למידה

אתגרי קשב ולקויות למידה​

 

אתגרי קשב וריכוז הנן חלק ממכלול הפרעות הלמידה אשר המודעות אליהם עלתה בעשור האחרון.
מדובר בתופעה שבסיסה במערכת במוח בה קיימים שינויים תפקודיים, אשר מתבטאים בכשל של אדם לתפקד באופן תקין יחסית לגילו ברכישת מיומנויות יסוד( קריאה, כתיבה, חשבון ועוד).

בניגוד להפרעות אחרות, להפרעת הקשב אין ביטוי חיצוני בולט, לכן עד אשר תיערך בדיקה ואבחון מדויק, נושא האדם קשיים תפקודיים וצובר "תארים" וביקורות כ:"חסר סבלנות, ישנוני, עצלן, לא מתאמץ, מפוזר, לא עקבי ועוד.

מחקרים מוכיחים שבקרב אוכלוסיית המבוגרים הנתונים אינם מעודדים: אחוזי הגירושין, אחוזי האבטלה, המעורבות בתאונות הדרכים ועוד, גבוהים יותר בקרב הסובלים מן ההפרעה

אז מה עושים?

אפשר בהחלט להתגבר על סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז ואף למנף אותם למימוש הפוטנציאל במגוון תחומי החיים

האם דרכי הטיפול חייבות להיות תרופתיות?

אחד הטיפולים השכיחים להפרעות קשב וריכוז הוא הטיפול התרופתי, אלא שטיפול זה אינו יכול לפתור את מגוון הבעיות המיוחסות להפרעת הקשב והריכוז.

אם כך, האם ישנו טיפול נוסף או תחליפי לטיפול התרופתי?

כשם שהגדרת הפרעות הקשב הנה רחבה ומסועפת, כך גם טיפולי הפרעות קשב וריכוז הנם חלק מתחום רחב ומסועף הדורש התייעצות עם אנשי מקצוע.  כיום, מומלצות מגוון טכניקות לא תרופתיות הנוגעות לאלמנטים פסיכולוגיים ותפקודיים אשר אחת מהן הינה אימון קוגניטיבי-התנהגותי (הכוללת פעילות מוחית וגופנית ), אשר מצליחה להפחית את הסימפטומים של הפרעות הקשב אצל ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

מהו אימון קוגניטיבי-התנהגותי להפרעות קשב וריכוז?

תהליך אימוני המשפר את איכות חייו של המטופל ומכשיר אותו להיות המאמן של עצמו.

התהליך מתמקד בניתוח מצב המטופל והעשייה שלו בהווה למען שיפור מצבו בעתיד. המאמן מסייע למטופל למצוא פתרונות למכשולים בחייו, לשנות ולשפר את איכות חייו ולהגיע ליעדים ספציפיים שהציב לעצמו. האימון מעודד מודעות למקור המגבלות ומסייע בזיהוי מנגנוני פיצוי ושימוש בהם ככלי עזר קבוע.

חמשת אזורי המחשבה וההתנהגות במוח הדורשים אימון ופיתוח להתמודדות יעילה עם הפרעות קשב וריכוז הנם:

  1. מיומנות ארגונית ותכנונית.
  2. חשיבה נוקשה.
  3. מיומנויות תקשורת ומיומנויות חברתיות.
  4. מיומנויות ויסות רגשי.
  5. מיומנויות חשיבה גמישה ותכנון.

ככל שתהליך העבודה על חמשת דפוסי החשיבה וההתנהגות הללו תיעשה בגיל צעיר יותר, כך התוצאות והאפקטיביות יהיו גבוהים יותר.

לעוד מאמרים....

הורות אפקטיבית ועידוד

הורות אפקטיבית ועידוד חינוך ומשפחה​ "איך היה בביה"ס ילד יקר שלי?" אני שואל למראה בני הנכנס הביתה זעוף פנים ומשליך את תיקו מקצה המסדרון אל

קרא עוד »
Scroll to Top