עידוד- מפתח הסתרים לכל מנעול ובריח

זוגיות

הרי כולנו יודעים שאי אפשר לחיות, לעבוד, ללמוד ולהתפתח מבלי לעשות טעויות. אז אולי לאמץ מנהג מהסוג של אמירת "מזל טוב" כשנשברת כוס? הרי זה רווח נקי- למדנו משהו חדש!
חוסר עידוד ועודף ביקורתיות ושיפוטיות הינה חסם שכיח בחברה שלנו
מסיבות שונות של חוסר מודעות ,חשש ,איום על אבדן ערך ועוד ,רובנו "חוסכים" מאוד בעידוד אולי אולי הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שלא חווינו מספיק עידוד בילדותינו או מהסביבה החברתית?
אילו היינו מבינים איזה "מפתח קסם" טומן בחובו העידוד,היינו אולי משתמשים בו לפתוח דלתות רבות הנעולות בפנינו הן בחיינו האישיים והן בחיינו המקצועיים.

מהו עידוד?

קבלה ללא תנאי
שפת גוף מריעה
* אפשור ומתן הזדמנויות
* מתן אמון
* דגש על ההצלחות בדרך
* תמיכה
* הבעת כבוד והערכה

אבן שושן מגדיר עידוד : "חיזוק רוחו של אדם לעשות ולבצע דבר מה", כך שתגובה נקבעת כמעודדת או כלא מעודדת על פי האופן שבו תתקבל!

עידוד הוא תנאי ראשון לחיזוק תחושת השייכות לה כל אדם זקוק ושואף באופן מודע או לא מודע במהלך חייו. לפעמים העידוד הוא בכלל לא לומר כלום, אלא פשוט רק לחבק. בדרך כלל מעודדים את מי שמצליח ,נותנים לו חיזוק חיובי. מומלץ להתחיל את העידוד עם מי שנכשל ,משום שמי שנכשל מרגיש שהוא לא טוב ועלול להפסיק לנסות להשתפר ולהצליח.
חשוב שפעולת העידוד תביא להגברת האמונה של האדם בכוחותיו והעלאת הערך העצמי שלו .
מטרת העידוד היא לחזק את האמונה של האדם בעצמו וביכולתו ,לטעת בו אומץ, אמונה ואופטימיות ולקבל את עצמו ללא פחד מפני זלזול והשפלה.

לדוגמא:
אבא: " זה הציון שקיבלת..?! 78… זה לא ממש גבוהה… למדת מספיק? זה ציון בינוני, אתה יכול יותר! לא מעודד.
אבא: " זה הציון שקיבלת..?! 78! יפה מאוד, השתפרת ב 15 נקודות , רואים שהשקעת ולמדת והנה התוצאה. מה תרצה שיהיה הציון במבחן הבא? מעודד ומאתגר
הדגשת החיובי ולא השלילי היש ולא החסר. ההתייחסות צריכה להיות אל הכוחות ולא אל החולשות
דוגמא נוספת:
ביתי מתקשרת לספר לי על קבלת התעודה ועל כך שקיבלה מספר ציונים נמוכים במתמטיקה ואנגלית. היא גם סיפרה שבהתנהגות קיבלה טוב מאוד ושהמורה לספרות הוקירה אותה על המאמצים שעשתה ועל העבודה המעניינת שהגישה
לא מעודד- " מתמטיקה ואנגלית?! אלו מקצועות הכי חשובים ואמרתי לך שאת לא למדת מספיק השנה! איך יקבלו אותך לתיכון ככה?!!"
כן מעודד- " איזה יופי שקיבלת ציון טוב מאוד בהתנהגות ושהצלחת לשמור על שאר הציונים הרמה טובה. מאוד מרגש לשמוע מה שהמורה לספרות אמרה לך,את באמת עשית עבודה מעניינת. אנחנו נשב בחופשה ונבדוק כיצד ניתן לשפר את המיומנויות שלך באנגלית ומתמטיקה,בסדר?"
הרגשת השייכות נותנת עידוד. מתוך הרגשת השייכות וה"אנחנו" צומחים כוחות
צ'רצ'יל אומר: "הצלחה זה לנוע מכישלון לכישלון- בהתלהבות"!
קודם כל, עלינו להתחיל להתייחס אחרת לכישלון, טעות ונפילה: הרי כולנו יודעים שאי אפשר לחיות, לעבוד, ללמוד ולהתפתח מבלי לעשות טעויות..
חוסר הצלחה מעידה על כך שאנו לא מיומנים מספיק במשהו ולא שאנו חסרי ערך.
לא הצלחנו? ננסה שוב, או ננסה משהו חדש
ההבדל שבין עידוד לשבח
הרבה פעמים אנשים נותנים שבחים וחושבים שהם מעודדים וחשוב להבהיר את ההבדל בין שניהם:
שבח ניתן על הצלחה מוכחת . זאת אומרת שאם לא אצליח, השבח ייעלם (ואיתו תחושת הערך שלי). עידוד אינו תלוי בהצלחה. הוא מחזק את הערך של האדם על כך שהוא לא פחות שווה גם כשנכשל
עידוד – מתייחס להווה ולעתיד
שבח – מתייחס לעבר
שבח מעורר חרדה: ואם לא אצליח שוב?
עידוד מעורר אמון: אני שווה בכל מצב, ואופטימיות: שווה לנסות
שבח מעודד תחרותיות
עידוד מעודד שוויון ושיתוף פעולה

לסיכום:

עידוד נכון מתייחס לעושה ולא למעשה או לתוצאה. למשל: אם בן הזוג עובד עד השעות המאוחרות וזה מפריע לך, רצוי שבשיחתכם תביעי הערכה למאמציו ולאתגר שהוא עומד בו בעסק שלו וכמפרנס המשפחה. כמובן שלצד זאת יש להבהיר את הקשיים והמחירים שהנכם משלמים .

לעוד מאמרים....

אני ועולמי​

בין חרדה לחוסן זוגיות חרדה נפשית הפכה בעשור האחרון לא רק למונח שגור בחברה, אלא חמור מזאת פתולוגיה שכיחה שמאפיינת כ 25% מהחברה המערבית. תיאר

קרא עוד »

הורות ויחסים במשפחה

הורה מפנק = הורה לא טוב הורות ויחסים במשפחה מכירים את ההורים שואמרים לילדים שלהם "בגיל שלך… לא היה לי מה שיש לך וההורים שלי

קרא עוד »

מיניות ותשוקה

אהובתי, אני אוהב אותך מאוד (אבל גם אוהב גברים) מיניות ותשוקה למרות שכולנו רוצים להיות חופשיים, כולנו גם רוצים להרגיש מחוברים ושייכים. מערכות יחסים רבות

קרא עוד »
Scroll to Top